Współpraca to jedna z ważniejszych cech, której powinno się uczyć od najmłodszych lat. F. D. Roosevelt powiedział kiedyś, że „ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna”. By osiągnąć sukces, należy współpracować. Dlatego tak ważna dla rozwoju jest współpraca dzieci w grupie rówieśniczej.Według psychologów, umiejętności społeczne nie są czymś, z czym dziecko się rodzi. To cechy, które kształtuje się tak naprawdę przez całe życie. Dorośli powinni o tym nie zapominać i ćwiczyć cechy prospołeczne ze swoimi pociechami w każdej wolnej chwili. Według wielu źródeł, czas na kształtowanie tego typu cech charakteru przypada na okres piątego i szóstego roku życia. To właśnie wtedy pociechy próbują uczyć się samodzielnie nowych rzeczy, w tym nawyków i zachowań. To wszystko można i powinno się wykonywać przy okazji zabawy, która tworzy wesołą i swobodną atmosferę nauki.
Współpraca dzieci – dlaczego warto się nad tym skupić?
Wiemy już, że w rozwoju psychicznym naszych maluchów istotna jest współpraca dzieci. Dlaczego warto się nad tym skupić, wychowując swoją pociechę? Nie podlega dyskusji, że współpraca ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Oprócz zdobywania wiedzy, uczy się ono np. tolerancji czy szacunku, których tak bardzo brakuje w dzisiejszych czasach. Oczywiście, prócz cech, które niesie za sobą to działanie, nauka współpracy często przynosi dziecku nowe znajomości, które mają szansę przetrwać wiele dobrych lat. Kilkulatki dzięki kooperacji uczą się tak naprawdę zachowań, które same chciałyby prezentować, np. widząc kolegę, który zamiast bawić się z rówieśnikami – płacze, inne dzieci pomagają mu, nie zostawiając go samego. Mają wtedy nadzieję, że taki mechanizm zadziała w drugą stronę. Również przy okazji kłótni, dorośli powinni wdrażać elementy dialogu, mediacji, które dziecko będzie chłonąć i wykorzysta je w praktyce w przyszłości.
Współpraca dzieci – jak zachęcić?
Istnieje wiele metod, które poprawiają współpracę dzieci. Jak zachęcić przedszkolaka do tego, by pracował grupowo, a nie skupiał się tylko na własnych potrzebach? Najlepsze będą odpowiednie gry i zabawy zespołowe uczące współpracy w grupie. Jedną z najlepszych propozycji zabawy kształtującej pracę w grupie może stanowić znany nam wszystkim i oczywiście lubiany – „głuchy telefon”. Osoba dorosła powinna podzielić dzieci na dwie grupy. Zwycięzcą zostaje zespół, który jako pierwszy wypowie zadaną przez nauczyciela myśl. Zabawa wymaga nie lada skupienia, koncentracji, dobrej współpracy i uważnego słuchania, ponieważ dzieci przekazują sobie kolejno hasło szeptem (tak, by nikt z drugiej drużyny go nie usłyszał). Dopiero ostatnie dziecko w danej grupie może wypowiedzieć hasło na głos. Ciekawym rozwiązaniem może być też zabawa integracyjna nazywana powszechnie “Moja ulubiona potrawa”. Utrwala ona nazewnictwo kolorów. Podczas jej trwania dzieci stają w kole twarzami do siebie. Dorosły jako pierwszy wymienia kolor i rzuca piłką do dziecka, którego zadaniem jest wymienić jedno ulubione jedzenie o tej barwie. Następnie ono wybiera kolor i ponownie podaje piłkę do innego dziecka. W ten sposób grupa przedszkolaków poznaje się, uczy się kolorów, nowych potraw, ale też uczy się wysłuchiwać innych.