Gotowość szkolna – jak określić, czy przedszkolak jest gotowy, aby pójść do szkoły?
Dzieci rozwijają się w różnym tempie. Nabywają umiejętności w określonym dla siebie czasie, dlatego ciężko określić dogodny moment, w którym można być pewnym tego, że maluch jest już gotowy do tego, żeby pójść naprzód. Pierwszym krokiem w edukacji jest zapisanie dziecka do żłobka lub przedszkola, jednak to przed pójściem do szkoły wielu rodziców ma bardzo dużo wątpliwości co do tego, czy ich dziecko jest na to gotowe. Na jakiej podstawie określić, czy dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły? Po czym to poznać?
Dojrzałość, gotowość szkolna
Pojęciem nierozerwalnie związanym z gotowością szkolną jest dojrzałość szkolna. Chodzi tu oczywiści o to, czy dziecko jest gotowe emocjonalnie, intelektualnie i fizycznie, do tego, żeby rozpocząć naukę szkole. Dzieci w wielu sześciu – siedmiu lat, jak i na każdym innym etapie edukacji przedszkolnej, mają określone przez ekspertów wymagania, umiejętności, które każdy przedszkolak powinien zdobyć. Czy Twój Maluch ma odpowiednio rozwiniętą gotowość szkolną?
Wymagania szkolne
Jeżeli rodzic ma wątpliwości co do tego, czy jego pociecha jest gotowa do tego, żeby pójść do szkoły, w pierwszej kolejności powinien skonsultować się z nauczycielem. Bardzo często dzieci całkiem inaczej zachowują się w domu, przy rodzicach. Zdarza się, że w przedszkolu pracują chętnie – wykonują polecenia nauczyciela, starannie wykonują prace plastyczne, czego rodzice nie zauważają w domu. Rozmowa z nauczycielem, który na co dzień obserwuje postępy dziecka, a do tego jest w stanie określić poziom umiejętności malucha na tle całej grupy rówieśniczej, jest niezwykle cenną informacją. Żłobek w Swarzędzu, a także przedszkole w Swarzędzu zapewniają możliwość stałego kontaktu rodziców z nauczycielem, co pozwala na bieżąco monitorować postępy dziecka i gotowość szkolną. W razie potrzeby udzielić mu potrzebnego do uzupełnienia braków umiejętności wsparcia. Takie postępowanie bardzo dobrze sprawdza się w praktyce, jest najlepsze dla dziecka.
Co powinien umieć maluch po zerówce?
Zerówka, jak nazywamy ostatni rok przygotowania dziecka do szkoły ma na celu szlifowanie wszystkich umiejętności, jakie dziecko zdobyło przez wszystkie lata edukacji przedszkolnej. Każde dziecko z grupy sześciolatków, pod koniec roku szkolnego powinno wykazać się konkretnymi umiejętnościami, które wskazują na jego gotowość szkolną, są to między innymi umiejętności związane z:
- przedstawieniem się – imienia, nazwiska
- określeniem swojego wieku i adresu zamieszkania z numerem domu włącznie
- wymienieniem pór roku
- sylabizowaniem
- ubraniem się, przygotowaniem do wyjścia – złożeniem kurtki, zapięciem guzików, założeniem bucików, bluzki, spodni
- rysowaniem po śladzie
- wykonaniem prostych poleceń dorosłego
- określeniem, która ręka jest lewa, która prawa
- narysowaniem postaci ludzkiej
- odróżnieniem wyrazu od sylaby
- dobieraniem przedmiotów w pary
- liczeniem do 10
- znajdowaniem kilku różnic w obrazkach
- parowaniem kart, przedmiotów w określone grupy np. dzieli owoce i warzywa
- układaniem różnorodnych elementów wymagających dopasowania – klocków, puzzli
- potrafi nawiązać rozmowę, kontakt z dziećmi, jak i dorosłymi
Jest to kilkanaście prostych umiejętności, które każdy sześciolatek przed pójściem do szkoły powinien nabyć. Jeżeli nasze dziecko nie ma z nimi problemu, możemy być spokojni, na pewno poradzi sobie w szkole i osiągnął gotowość szkolną.
Szeroko pojęty rozwój
Przedstawione przykłady odnoszą się do sfery intelektualnej (np. nauka liczenia, sylabizowanie), jak i do sfery emocjonalnej (nawiązanie rozmowy, kontaktu z rówieśnikami), a także fizycznej (np. umiejętności samoobsługowe). Rozwój wszystkich tych trzech sfer jest bardzo ważny. Jeżeli jednak nasze dziecko gorzej radzi sobie z którąś z nich, warto poświęcić mu trochę czasu i pomóc nadrobić braki. W ten sposób dziecko będzie miało poczucie tego, że je wspieramy.
Warto także pamiętać o tym, że praca z dziećmi wymaga całego ogromu cierpliwości. Denerwując się, nic nie uzyskamy, możemy jedynie stracić zaufanie malucha i spowodować to, że dziecko zamknie się w sobie. Rodzic ma wspierać swoje dziecko, dzięki temu będzie mieć pewność, że w razie problemów maluch zwróci się właśnie do niego z prośbą o pomoc.
Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować: