Jak rozwijać umiejętności motoryczne dziecka w wieku przedszkolnym?

Dla prawidłowego rozwoju dziecka niezwykle ważne jest, by zadbać o jego motorykę, zwłaszcza w wieku przedszkolnym. Warto bowiem wiedzieć, że prawidłowo rozwinięta motoryka jest niezwykle ważna nie tylko jeśli chodzi o sprawność fizyczną, ale i ogólny stan organizmu dziecka. Im lepsza motoryka, tym większe szanse ma dziecko na zdrowy i prawidłowy rozwój. Jak więc zadbać o odpowiednią motorykę u dziecka?

Motoryka mała a motoryka duża

Na początku warto wspomnieć, że tak naprawdę wyróżnić możemy dwa rodzaje motoryki – małą i dużą. Ta pierwsza odpowiada za umiejętności takie, jak chwytanie, wiązanie butów, lepienie z plasteliny itp. Natomiast motoryka duża to ogólna koordynacja wzrokowo-ruchowa, dziecko o odpowiednio rozwiniętej motoryce dużej nie ma problemu z pokonywaniem przeszkód, czy ćwiczeniami fizycznymi. Z tego też powodu ćwicząc motorykę u dziecka na początku lepiej skupić się na motoryce dużej, a potem stopniowo przechodzić do małej.

Dlaczego warto ćwiczyć motorykę?

Istnieje bardzo wiele powodów, dla których ważne jest, aby dziecko posiadało prawidłowo rozwinięte zdolności motoryczne. Wbrew pozorom jest ona dość ściśle związana z rozwojem intelektualnym, a nie tylko psychoruchowym. Słabo rozwinięte funkcje motoryczne mogą być przyczynami problemów z koncentracją, utrzymaniem równowagi, czy układaniu klocków. W oczywisty sposób sprawia to przykrość dziecku, w którym blokuje się chęć naturalna ciekawość i chęć poznawania świata. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego trening motoryczny dziecka jest wysoce zalecany – poniżej przedstawiamy kilka kolejnych.

  • Przedszkole w Swarzędzu, a także tutejszy żłobek jako jedne z głównych narzędzi dydaktycznych wykorzystuje gry i zabawy, takie jak malowanie, lepienie plasteliny, czy zabawy z piłką. Wysokie zdolności motoryczne dziecka pomogą mu w szybszy sposób “podłapać” zasady rządzące każdą zabawą, dzięki czemu od początku sprawi mu ona tyle radości, ile powinna.
  • Jedną z głównych umiejętności motorycznych, jakie powinno poznać małe dziecko jest zdolność do samodzielnego ubierania się, wiązania sznurówek, czy posprzątania po sobie. Rozwój tych umiejętności jest kluczowy dla jego prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśników, powinno więc poznać je możliwie jak najwcześniej.
  • Odpowiednie rozwinięcie zdolności motorycznych w młodym wieku pomaga w utrzymaniu prawidłowej kondycji psychoruchowej także w przyszłości

Oczywiście, wymieniliśmy powyżej jedynie kilka powodów, dla których warto ćwiczyć z dzieckiem umiejętności motoryczne. Jak jednak zabrać się za to w sposób skuteczny?

Jak ćwiczyć umiejętności motoryczne dziecka – porady

Wbrew pozorom, rozwój prawidłowej motoryki dziecka nie wymaga od rodziców olbrzymich nakładów pieniężnych, czy skorzystania ze skomplikowanej pomocy nie wiadomo jakiego specjalisty. Bardzo wiele sprowadza się do codziennych gier i zabaw, na przykład:

  • malowania kredkami czy pastelami
  • nawlekania koralików, tworzenia łańcuszków
  • zabaw pacynkami
  • rysowania szlaczków
  • ugniatania papierowych kul
  • układania bierek
  • wspólnych zabaw piłkami
  • turlania w trawie
  • utrzymywania równowagi
  • taniec

Oprócz podstawowych informacji dotyczących ćwiczeń bardzo ważna jest jednak wiedza dotycząca tego, czego absolutnie NIE wolno robić. Ważne jest, by zrozumieć, że każde dziecko posiada indywidualne umiejętności motoryczne i przymusem do niczego nie dojdziemy – dlatego prywatne przedszkole w Swarzędzu w pierwszej kolejności dąży do wyrównania poziomu między dziećmi w danej grupie, zamiast narzucania gorzej radzącym sobie podopiecznych trudnych zabaw, z którymi sobie nie poradzą.

  • nie warto rozpoczynać nauki motoryki małej, złożonej z trudnych dla wielu dzieci ruchów i chwytów, zanim dziecko nie opanuje podstaw motoryki dużej
  • nigdy nie wolno krytykować starań dziecka – nawet, jeśli narysowany przez nie obrazek czy plastelinowa figurka znacząco odbiega od oczekiwań rodzica należy pamiętać, że dziecko dało z siebie wszystko i należy mu się pochwała.
  • nie należy narzucać dziecku konkretnej gry, jeśli bardzo nie chce jej wykonywać – zamiast tego warto zastanowić się nad kolejną, mającą podobne założenia propozycją, która być może bardziej zainteresuje dziecko.
  • aktywności i zabawy nie powinny być monotonne, w przeciwnym razie dziecko szybko się znudzi, co może na długo wstrzymać u niego rozwój umiejętności motorycznych.

Pamiętać należy również, że każde dziecko jest inne i uczy się w swoim tempie. To naturalne, że raz coś wyjdzie mu lepiej, a raz gorzej i w żadnym wypadku nie należy go z tego powodu karać.