Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby nas słuchało?

Komunikacja z dzieckiem może nastręczyć wielu problemów nawet w przypadku najprostszej treści, którą chce się mu przekazać. Rodzice często wychodzą z założenia, że wystarczy uprościć język w rozmowie z dzieckiem. Kwestia efektywnego porozumiewania się ze swoją pociechą jest jednak nieco bardziej złożona. Co zrobić, że dziecko wiedziało, o co dokładnie nam chodzi i, wobec tego, słuchało nas?

Jakie są aspekty poprawnej komunikacji z dzieckiem?

Dobrym początkiem dla sfrustrowanych nieudaną rozmową z dzieckiem rodziców jest uznanie faktu, że porozumiewanie się z dzieckiem to proces, w którym należy wziąć pod uwagę wiele kwestii. Są to:

  • Emocje – bardzo ważny aspekt komunikacji z dzieckiem. To rodzice, jako najważniejsze w pierwszym etapie życia dziecka osoby, uczą je, czym są emocje i jak dobrze sobie z nimi radzić. Maluchy w naturalny sposób adaptują mechanizmy reagowania na różne emocje, które posiadają ich rodzice. Przede wszystkim, w porozumiewaniu się z dzieckiem powinniśmy być pełni empatii – bardzo istotną postacią w życiu dziecka jest słuchacz. Często zdarza się, że samo znajdzie ono rozwiązanie jakiegoś problemu, jeśli tylko poświęcimy mu przy tym uwagę. Kolejną ważną sprawą jest poprawne nazywanie emocji. Kiedy pociecha przewróci się lub o coś się poobija, mówienie do niej jak do dorosłego („Przecież już cię nie boli”, „Nie przejmuj się”) nie ma większego sensu. Dziecko powinno zrozumieć, że w takiej sytuacji fakt, że jest mu smutno lub przykro jest normalny. Dobrze jest nazwać to słowami i powiedzieć, że rozumiemy dobrze, że ono tak się czuje. Dajemy wtedy do zrozumienia, że przeżywanie różnych emocji, również tych negatywnych, jest naturalną częścią życia oraz że czasem bycie smutnym jest całkowicie w porządku.
  • Reakcje na niewłaściwe zachowanie dziecka – to jedna z kwestii, które mogą zaważyć na postępowaniu dziecka w przyszłości. Krytyka w takim przypadku musi być konstruktywna i nie może atakować osoby, jedynie zachowanie. Na przykład niezbyt dobrym pomysłem jest powiedzenie „Jesteś niegrzeczny” – jest to zbyt ogólnikowe i odnosi się do całokształtu zachowania dziecka. Zamiast tego możemy zakomunikować „Nie podoba mi się twoje zachowanie, nie powinieneś tego robić”. Dzięki takiej treści dziecko powinno zrozumieć, że nie podoba nam się tylko ta sytuacja. Można też zaraz po tym powiedzieć o uczuciach, przykładowo o tym, że ciągnięcie kota za ogon jest bolesne dla zwierzęcia.
  • Pochwały – mogą wpłynąć na pozytywne nawyki, o ile będą formułowane w odpowiedni sposób. Unikajmy ogólników, takich jak „Jesteś grzeczny”. Zamiast tego można pochwalić konkretne zachowanie, na przykład bycie miłym dla innych członków rodziny czy zrobienie porządku w pokoju. To wzmocni w dziecku przekonanie, że robienie czegoś w taki, a nie inny sposób jest właściwe.

Co z kształtowaniem poprawnej komunikacji dziecka poza domem?

Rodzice często martwią się, całkowicie zresztą słusznie, że cała ich praca nad porozumiewaniem się z dzieckiem zmarnuje się, kiedy pójdzie ono do przedszkola – w końcu nigdy nie wiadomo, czy trafi na profesjonalną kadrę. Przedszkole w Swarzędzu Słoniki może poszczycić się w pełni wykwalifikowanymi pracownikami, posiadającymi szeroką wiedzę pedagogiczną. Pracują nad tym, aby komunikacja z dzieckiem była jeszcze zdrowsza i sprawniejsza. Warto wziąć pod uwagę Słoniki Prywatne Przedszkole Swarzędz i być spokojnym o rozwój swojej pociechy.